Összefoglaló
- Két napos képzés 15-20 résztvevővel. A csapatok egy-egy központi számítógéppel összekötött óriás érintőképernyős tabletet használnak az egymással versenyző bankok menedzselésére.
- A csapatok maguk döntenek arról, hogy forrásszerzés, illetve eszközkihelyezés tekintetében melyik piaci szegmensben, milyen stratégiával szerezzenek részesedést (mi legyen a termékportfóliójuk, mekkora kamatot fizessenek és számítsanak föl, határoznak a bankfiókhálózat és back office kiépítésének ütemezéséről, a technológiai fejlesztésekről, a piacépítésről, a humánerőforrás menedzsmentről) figyelembe véve a szabályozói és makrogazdasági környezetet.
- A résztvevők biztonságos környezetben kísérletezhetnek olyan döntések meghozatalával és stratégiák kialakításával, amelyek kívül esnek megszokott tevékenységükön. Élvezhetik azokat a pillanatokat, amikor a dolgok összeállnak, átlátják a banki működés egyes területei közötti összefüggéseket és döntéseik hatását a bank teljesítményére.
- A szimuláció során a csapat tagjainak közösen kell döntéseket hozniuk, tárgyalniuk más bankokkal erőforrások átallokálásáról, és sikeresen versenyezniük az ügyfelek megszerzéséért. Az egyes feladatköröket a csapattagoknak meg kell osztaniuk egymás között a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt. Mindez javítja az együttműködési és tárgyalási készségüket a szervezeten belül, illetve kívül.
- A szimuláció angolul és magyarul áll rendelkezésre.
Kiknek ajánljuk?
A szimuláció mindenki számára alkalmas, aki
- szeretne általános áttekintést kapni egy bank működéséről;
- szeretné átlátni a banki tevékenység fő területeit és azok egymásra való hatását;
- szeretné megérteni, hogyan befolyásolják a bank működésére vonatkozó döntések a pénzügyi kimutatásokat;
- szeretné megérteni a tulajdonosok, a piac és a szabályozók által monitorált mutatószámok jelentését.
Célcsoportok:
- tehetségprogramok résztvevői;
- az értékesítés, kockázatkezelés, számviteli és pénzügyi területen dolgozó banki középvezetők és munkatársak;
- főiskolán vagy egyetemen frissen végzett vagy maximum egy-két év szakmai tapasztalattal bíró banki munkatársak,
- tanácsadással és könyvvizsgálattal foglalkozó társaságok orientációs programjában résztvevő munkatársak.
A részvételhez pénzügyi előképzettség nem szükséges.
A szimuláció menete
Bank a tableten
Minden csapat egy-egy saját bankot menedzsel, amelynek tevékenységét egy óriási érintőképernyős tablettel (kb. egy méter átmérőjű) irányítják.
A csapat tagjai közösen vezetik a bankot. Döntéseik hatását azonnal látják a tableten megjelenő fő pénzügyi adatok és mutatók változásából. A csapatok nyomon követhetik a többi bank adatainak és mutatóinak változását is az éves „nyilvánosságra hozott beszámolók” összehasonlításakor
A tableten minden banki működési területnek grafikusan is szemléltetett, jól elkülönített külön mezője van, a lépések összetett hatásai azonnal lekövethetőek mindenki számára. A résztvevők rugalmasan mozoghatnak és cselekedhetnek, nem csak egy játékos kezeli a felületet.
Elemzés és következtetések
A játék több üzleti év gazdasági eseményét szimulálja. Minden szimulált év után az oktató a csapatokkal közösen megvitatja a különböző stratégiák hatását a bankok teljesítményére.
Az oktatók több éves oktatási tapasztalattal és nemzetközi pénzügyi és számviteli képzettséggel (ACCA) bírnak. Ezáltal a felmerülő szakmai kérdésekre gyorsan tudnak reagálni és ki tudják emelni a legfontosabb tanulságokat.
Oktatási módszerünk
A résztvevők maguk hozzák a bank működésére vonatozó menedzsment döntéseket. Minden döntésnek egyértelmű, de összetett hatása van. Mivel a rendszer maga végzi el az ismétlődő számításokat, jelentős tanulási időt lehet megtakarítani. A szimuláció bemutatja az inputok és a belőlük nyert végső információk közötti kapcsolatot.
A résztvevők általános áttekintést kapnak egy bank üzleti tevékenységéről, és megtanulják, hogyan kell egyensúlyban tartani a tevékenységüket befolyásoló számos tényezőt. Azonnal látják döntéseik következményeit és rákényszerülnek, hogy következő lépéseiket már ennek ismeretében tegyék meg.
Azáltal, hogy csapatban kell dolgozni és egy üzleti tevékenység több aspektusát át kell tekinteni – pénzügyi beszámolás, piackutatás, megfelelési mutatók – a szimuláció növeli a résztvevők motivációját új és munkájuk során később jól használható tudás és készségek megszerzésére.
A résztvevők jelentős döntéshozatali és stratégia kialakítási tapasztalatot szereznek, amelyek ugyan kívül eshetnek a komfortzónájukon, de a folyamat mégis biztonságos közegben zajlik. Élvezik azokat a pillanatokat, amikor a dolgok “összeállnak”, és értékes tudást és kooperációs tapasztalatot visznek magukkal a szimuláció végén.
A szimuláció során érintett területek:
- a bank rövid és hosszú távú céljai;
- eszköz- és forrásmenedzsment;
- kockázatkezelés;
- külső hatások (kereslet, árverseny, kamatszint);
- piaci erők (lakossági és vállalati piacok);
- humán erőforrás menedzsment (fiókhálózat, bankárok, adminisztráció);
- marketing (reklám, termékfejlesztés, árazás, értékesítési csatornák);
- ügyfelek;
- technológiák (új rendszerek, internet- és mobilbank);
- pénzügyi kimutatások (beszámoló, mutatószámok, tőkemegfelelés).